مطالب وبلاگ

معرفی آسانسوری رو جدی بگیرید!

این هشدار کاملا جدیه! آماده نبودن برای یک “معرفی آسانسوری” میتونه منجر به از دست رفتن بزرگترین فرصت زندگی شما بشه…

تصور کنید بعد از کلی دوندگی و انتظار پشتِ در اتاق رئیس منابع انسانی یک شرکت بهتون میگن که فرصتی برای ملاقات با شما ندارن! اما موقع برگشت به طور اتفاقی با جناب رییس وارد آسانسور میشید، فقط 30 ثانیه فرصت دارید تا برنده ی این دیدار باشید و نظر مثبت رییس رو برای استخدام جلب کنید…

چیزی برای گفتن دارید؟

انقدر آماده هستید که فقط با 30 ثانیه زمان خودتون رو پرزنت کنید؟

اینجاست که معجزه ی “معرفی آسانسوری” یا “سخنرانی آسانسوری” به چشم میاد،

این اصطلاح که در کسب موفقیت و دستیابی به اهداف مختلف نقش خیلی مهمی رو ایفا می کنه به معنای این هستش که در کمترین زمان ممکن به بهترین شکل ممکن خودتون رو پرزنت کنید.

محتوای معرفی آسانسوری از سه بخش اصلی تشکیل میشه:

  • شما کی هستید؟
  • چه کاری می کنید؟ (تخصص یا حرفه شما چیه)
  • چرا گزینه مناسبی هستید و باید به شما اعتماد بشه؟ (چه هدفی رو دنبال می کنید)

با من همراه باشید تا فاکتور های کاربردی برای داشتن یک معرفی آسانسوری خوب رو بگم براتون:

قدم اول ) تکلیفتون رو روشن کنید!

باید اهداف فردی و شغلی رو به طور واضح و شفاف مطرح کنید، لازمه که بدونید قراره به کجا برسید تا بتونید بهترین مسیر رو انتخاب کنید…

قدم دوم ) افکارتون رو مکتوب کنید!

خودکاری بردارید و تمام اون چیزی که تمایل دارید طرف مقابل از شخصیت و یا تخصص شما بدونه رو روی کاغذ بیارید،

حالا شروع کنید به بازخوانی و بخش هایی که فکر میکنید قابلیت حذف شدن دارند رو خط بزنید. این کار رو در سه مرحله انجام بدید تا برسید به یه متن مختصر و مفید…

قدم سوم ) قالب اصلی رو اعمال کنید!

گفتیم که محتوای آسانسوری سه تا بخش اصلی داره، لطفا جملات پالایش شده رو توی این قالب قرار بدید و بر اساس اینکه کی هستید + چه تخصصی دارید + دنبال چه هدفی هستید.

یه مثال کوچیک :  “سلام، احسان هستم، متخصص مارکتینگ و برندینگ و10 سال سابقه فعالیت در این عرصه، به دنبال فرصت های شغلی در شرکت های خصوصی و استارت آپ ها هستم”  این یکی از ابتدایی ترین و اولیه ترین متون آسانسوری تلقی میشه.

قدم چهارم ) حواستون به سطح صحبت هاتون باشه!

قراره که ارائه و معرفی شما به دهن مخاطبتون شیرین بیاد، پس بدیهیه که باید خودتون رو با سطح اطلاعات و ادبیات طرف مقابل هماهنگ کنید.

اگر در مقابل یه متخصص خیلی پیش پا افتاده صحبت کنید یا در مقابل یه کارآفرین با تحصیلات کم خیلی تکلف به خرج بدید با بازخورد منفی مواجه میشید.

مثلا گاهی لازمه در تعریف تخصص و اهداف کاری بگید : “میتونم به کسب و کار ها برای پیدا کردن مشتریان بیشتر کمک کنم”…

حواستون باشه که باید به طرف مقابلتون این حس رو القا کنید که از تعامل و همکاری با شما سود می بره .

همینطور لازمه که کلمات خیلی تخصصی رو با احتیاط به کار ببرید، وقتی مخاطب شما با انبوهی از کلمات ثقیل مواجه بشه احساس خنگی میکنه و نسبت به شما گارد منفی میگیره.

قدم پنجم ) وقتشه با صدای بلند بخونید!

بعد از اینکه متن آسانسوری آماده شد میریم سراغ اینکه ببینیم اصلا متن نگارش شده به دل خودمون میشینه یا نه، برای این کار متن رو با صدای بلند بخونید و جلوی آینه با خودتون تمرین کنید.

اگر احساس میکنید لازمه تا برای اثربخشی بیشتر قسمت هایی رو تغییر بدید خب دست به قلم بشید…

انقدر با لحن و حالات مختلف تمرین کنید تا ملکه ذهنتون بشه و بتونید در مواقع لزوم با تسلط خیلی بالا خودتون رو پرزنت کنید.

قدم ششم ) نکات ارائه حرفه ای + متن جایگزین یادتون نره!

هر موقعیتی متن و لحن مناسب خودش رو میطلبه، بهتون پیشنهاد میکنم با چند لحن و نگارش مختلف متن رو بنویسید تا همه فن حریف باشید.

همینطور لازمه تا اصول یک ارائه خوب و قوانین برقراری ارتباط موثر رو لحاظ کنید.

پیشنهاد حرفه ای من برای شما بهره بردن از حضور و همراهی یک مشاور برندینگ و مربی فردی قدرتمنده. جهت دریافت مشاوره و شرکت در دوره های برندینگ شخصی و رشد فردی با ما تماس بگیرید.

نویسنده


Avatar