مطالب وبلاگ

ترفند های جادویی نگارش سناریوی تبلیغاتی

حتما شما هم به این فکر افتادید که برای کسب و کارتون تبلیغات کنید، اما سوال اینجاست که چجوری؟

چطور میشه یک سناریوی تبلیغاتی نگارش کرد؟

تبلیغات ویدیویی بازار داغی پیدا کرده و شرکت های بسیاری سعی دارن تا با ساخت تیزر و کلیپ های تبلیغاتی از رقبا عقب نمونن و به اصطلاح سهم بازار رو از دست ندن. اما درست زمانی که تیم ساخت ویدیوی تبلیغاتی در جلسه ای در شرکت حاضر میشن بزرگترین چالش پیش رو مشخص میشه، نوشتن سناریوی تبلیغاتی…

خیلی از شرکت ها هستن که این کار رو براتون انجام میدن و با پرداخت هزینه ای یک سناریو تقدیمتون میکنند اما سوال اینجاست که این شرکت ها چه فوت و فن هایی رو بلد هستن که ما بلد نیستیم؟

جواب خیلی ساده ست، “شناخت ذائقه ی مخاطب” کلید موفقیت در نگارش سناریویی خوب و درجه یک هستش. اگر شما مخاطب رو بشناسید و از سلیقه ی مخاطب آگاه باشید، دیگه مشکلی باقی نمیمونه!

آگاهی از اصول تبلیغات درست و همگام با نیازهای جامعه، رفتارشناسی مخاطب، اشراف بر واکنش های مخاطبین، شناخت فرهنگ خرید حاکم بر جامعه و… همگی از فاکتورهایی هستن که برای شناخت ذائقه مخاطب لازم هستن.

مشخصه که صرف زمان برای کسب تمام این اطلاعات  برای شرکت شما مقرون به صرفه نیست پس بهره بردن از حضور مشاوری باتجربه و آگاه اهمیت پیدا میکنه.

نکات ضروری برای نگارش سناریوی تبلیغاتی موفق:

دنبال چی می گردید؟!

این خیلی مهمه که هدف شما از ساخت کلیپ تبلیغاتی کاملا مشخص و روشن باشه. هدف شما از ساخت کلیپ چیه و قصد دارید چه دستاوردی داشته باشید؟

هدف از ساخت کلیپ میتونه افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) باشه یا اینکه حس اعتماد رو نسبت به برند شما جلب کنه (Brand Trustworthiness) و یا شاید به دنبال ایجاد زمینه ای مناسب برای ارائه محصولی جدید به بازار باشید و قصد افزایش فروش و بالابردن سهم بازار رو داشته باشید… به هر حال این مهمه که در هر قدمی چه هدفی پیش رو داشته باشید.

نگارش استراتژی تبلیغات و بهره بردن از حضور یک مشاور مارکتینگ میتونه کمک زیادی به شما و شرکتتون محسوب بشه.

ژنتیک برندتون رو میشناسید؟

خیلی اوقات بعد از مطالعات اولیه مشخص میشه که تعداد قابل توجهی از شرکت هایی که از من درخواست مشاوره ی ساخت تیزر یا کلیپ دارن از هویت بصری و اصول اولیه ی برندینگ بی بهره هستن!

به خاطر داشته باشید که انتقال پیام تبلیغاتی موثر در سایه ی هویت بصری و هویت سمعی برند اتفاق میفته.

به شخصه معتقدم تا زمانی که اولیه ترین فاکتور های برندینگ رو ندارید نباید به تبلیغاتی از این جنس ورود پیدا کنید.

شاید بعد از اکران وایرال شدن تبلیغ و مانور بر محصول یا خدمتی محدود کمی افزایش فروش داشته باشید اما ماندگاری در ذهن مخاطب نخواهید داشت!

برخی از شرکت ها تمایل دارن با لوگو و یا رنگ خاصی در ذهن مخاطب نقش داشته ببندن و برخی با ملودی یا موزیک خاص… این ماهیت و چشم انداز و ساختار برند شماست که مسیر رو مشخص میکنه.

نوستالژی ها رو میشناسید؟

تجربه ثابت کرده که مخاطبین ما اغلب حس خوبی به نوستالژی ها و تداعی کننده ی اونها دارند پس بد نیست مثل خیلی از برند ها نیم نگاهی به نوستالژی های خواستنی جامعه داشته باشید و سعی کنید تا بعضی از المان های اساسی اونها رو در تدوین تبلیغات و سناریو به کار ببرید.

این ترفند در دسته بندی تکنیک های “آشناپنداری” قرار میگیره، یعنی ذهن مخاطب شما احساس غریبگی رو کنار میذاره و با استناد به تصویری که از نوستالژی با خودش داره واکنش نشون میده.

اثر تباین رو فراموش نکنید!

گاهی وقتها ما از داشته هامون کاملا راضی هستیم اما وقتی که در مقام مقایسه قرار می گیریم شاید دیگه این احساس رضایت رو نداشته باشیم!

به طور مثال قد 170 سانتیمتر در دسته متوسط ها یا بعضا قد بلند ها قرار میگیره اما اگر شخصی با این میزان قد وارد جمع بسکتبالیست ها بشه شاید در دسته کوتوله ها قرار بگیره!

یا زمانی که با بدنی معمولی و متناسب وارد جمعی بشیم که همه از قهرمانان بدنسازی هستن نسبت به خودمون حس متفاوتی پیدا می کنیم…

این روش سالیان زیادیه که در تبلیغات به کار گرفته میشه، به نظرم هنوز هم از مد نیفتاده!

حساسیت ایجاد کنید و وسواسی ها رو قلقلک بدید!

گاهی وقتها مزیت رقابتی خاصی وجود نداره اما هنوز هم امیدی به تصاحب بازار هست! در این مواقع با بهره بردن از یک اسم دارای اعتبار و یا تاکید بر واژگانی که افراد سختگیر رو اغنا کنن تبلیغاتمون رو میسازیم.

به طور مثال گاهی وقتها کافیه که بگیم با بهره مندی ازجدیدترین تجهیزات و بهترین متخصصین، فرمولاسیونی دقیق تر و اثربخش تر رو براتون بوجود آورده ایم!

به طور کلی نگارش سناریو و ساخت تبلیغات ویدیویی مقوله ای نیست که در یک مقاله جا بگیره اما تمام سعیم رو داشتم تا بتونم مختصری از مفاهیم کاربردی رو با هم مرور کنیم.

نویسنده


Avatar