مطالب وبلاگ

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ

سلام، امروز قراره با شما راجع به شاخه ای باحال و جالب توجه از بازاریابی صحبت کنم… بازاریابی چریکی!

اگر با شنیدن این کلمه یاد جنگ های چریکی و نامنظم افتادید باید بگم زدید به هدف! بازاریابی چریکی در یک جمله یعنی بهره بردن از ابزار ها و راهکارهای نامتعارف برای کسب موفقیت در بازار.

وقتی قرار باشه یک استراتژی برای گوریلا مارکتینگ تدوین کنیم یعنی قراره که اتّکا به پول و خرج های گزاف رو کنار بگذاریم و از انرژی، ایده های خاص و خلاقیت کمک بگیریم. یک داستان براتون میگم تا متوجه معنای دقیق این سبک از بازاریابی بشید:

شرکت “وُدافون” در کشوری فعالیت داره که آمار سرقت گوشی همراه در اون خیلی بالاست اما خیلی از مردم معتقدند که احتیاجی به بیمه ی موبایل ندارند. این شرکت برای تبلیغات دست به اقدام جالبی زد، تعدادی کیف قاپ حرفه ای استخدام کرد…!

اشتباه نکنید، این کیف قاپ ها قرار نبود سرقت انجام بدن بلکه قرار بود تراکت های تبلیغاتی وُدافون که روی اونها نوشته شده بود “دزدیدن گوشی موبایل شما ساده ست، موبایلتون رو در وُدافون بیمه کنید” رو بدون اینکه کسی متوجه بشه داخل کیف یا جیبش قرار بدن…

هرچند که این تکنیک خیلی نامتعارف و عجیب بود اما تعجب مردم رو برانگیخت و سبب شد تا خیلی ها به این شرکت بیمه ای رو بیارن و ماجرا رو برای بقیه هم تعریف کنند.

بیایید ماهیت بازاریابی چریکی رو با توجه به داستان بالا بشناسیم:

  • این سبک تبلیغ هزینه زیادی نداره.
  • این سبک تبلیغ مخاطب رو به خوبی تحریک میکنه.
  • این سبک تبلیغ از یک طوفان فکری ایجاد شده و نقطه تمایز خاصی داره.
  • این سبک تبلیغ مخاطب رو به هیجان انگیزترین حالت ممکن درگیر میکنه.
  • این سبک تبلیغ سر و صدای زیادی راه میندازه و تبلیغات دهان به دهان رو به دنبال داره.
  • این سبک تبلیغ در صورتی که به درستی انجام بشه خیلی زود ویروسی میشه (وایرال میشه).

گوریلا مارکتینگ در اصل برای رونق دادن به کسب و کارهای کوچک شکل گرفت اما توسط برندهای مطرح هم بکار گرفته میشه. نکته ی قابل توجه اینه که طراحی و اجرای این تبلیغ باید با دقت و حساسیت بالایی صورت بگیره چون در غیر اینصورت شکست سنگینی رو به سازمان تحمیل میکنه.

داستان زیر رو براتون میگم تا متوجه بشید که گوریلا مارکتینگ چطور میتونه ضرر بوجود بیاره:

عوامل فیلم Aqua Teen Hunger Force تصمیم گرفتن تا یکی از کاراکتر های این فیلم رو با LED طراحی کنن و در سطح شهر نصب کنن، این LED ها در طول روز خاموش بودن و در طول شب روشن میشدند.

اما یک مشکل بزرگ وجود داشت، این تابلو ها شبیه به بمب به نظر میرسیدن و باعث میشدن مردم وحشت کنن! این شد که پلیس اقدام به جمع آوری این تابلو ها کرد و شرکت مجری این پروژه دو میلیون دلار جریمه شد…

بازاریاب چریکی خودش رو متّکی به خلاقیت فردی میدونه و در مواجهه با اقدامات رقابتیِ بازار، راهکاری خاص رو عملی میکنه

مردی کتابفروش بین دوتا مغازه ی بزرگ کتاب فروشی مغازه داشت، روزی دید که مغازه سمت راستی تابلوی بزرگ و جالب توجهی نصب کرده و روش نوشته “پنجاه درصد تخفیف ویژه” ، فردای اون روز دید که مغازه سمت چپی هم تابلوی بزرگی نصب کرده و روش نوشته “شصت درصد تخفیف ویژه” ،

 کتابفروش در بین این رقابت پرهزینه احساس ضعف میکرد اما چون یک بازاریاب چریکی بود اقدامی خلاقانه و هوشمندانه انجام داد، سر درِ مغازه ش نوشت: “ورودی اصلی” …

گوریلا مارکتینگ خیلی جذاب به نظر می رسه اما اگر اهل ریسک پذیری نیستید این روش رو انتخاب نکنید.

نویسنده


Avatar