مطالب وبلاگ

بازاریابی ویدیویی یا ویدیومارکتینگ چیست؟

اصول حرفه ای در ویدیو مارکتینگ چیه؟

بازاریابی ویدیویی چطور میتونه به فروش بیشتر کمک کنه؟

ویدیو مارکتینگ چطور میتونه به موفقیت ما در برندینگ کمک کنه؟

در این نوشتار سعی دارم تا شما را با یکی از پویا ترین و قدرتمندترین ابزار تبلیغاتی آشنا کنم، این شما و این “ویدیو مارکتینگ” …

بازاریابی ویدیویی که ترجمه  ی واژه ی Video Marketing می باشد از سال 1940 و برای اولین بار توسط شرکت Bulova مورد استفاده قرار گرفت. داستان از این قرار است که این شرکت در ایستگاه تلویزیونی نیویورک اقدام به ساخت فیلم تبلیغاتی کرد که چهار دلار هزینه ی آن بود و به طور رسمی اولین بهره گیرنده از ویدیومارکتینگ بود!

در سال 1981 شاهد رواج این اتفاق بودیم، در سال 1984  شرکت اپل (Apple) به این عرصه وارد شد و ساخت اولین  تبلیغ ویدیویی خود را رقم زد…

روال استقبال شرکت ها و برند های مختلف از این ابزار کارآمد روز به روز گسترش می یافت تا در سال 2005 ، شبکه اجتماعی یوتیوب (YouTube)  پا به عرصه ظهور نهاد. این شبکه هم به رسانه ای عالی تبدیل شد و نایک (Nike) در همان سال بعنوان اولین برند اقدام به بهره برداری از یوتیوب برای تبلیغات ویدیویی خود کرد.

از نمونه های ایرانی شبکه اجتماعی فیلم و کلیپ می توان به آپارات (Aparat ) ، تلویبیون و … اشاره کرد.

چرا ویدیومارکتینگ از اهمیت بالایی برخوردار است؟

  • اساسا ویدیو به دلیل بهره گیری همزمان از صدا و تصویر قدرت انتقال مطلب بالایی داشته و تاثیرگذاری زیادی بر مخاطب دارد.
  • ویدیو به سادگی  مفهوم مورد نظر برند ما را با جذابیت صوتی و بصری بالا منتقل می کند، پس شانس دیده شدن در مقابل مخاطبانی که حوصله ی مطالعه متون بلند را ندارند افزایش می یابد و این یعنی مشتریان تنبل را هم درگیر برند خود می کنیم!
  • تجربه ثابت کرده است که وقتی مخاطب عملکرد محصول را ببیند ساده تر به محصول اعتماد کرده و اقدام به خرید می کند و این یعنی با افزایش Brand Trustworthy ، شانس تصاحب بازار افزایش می یابد.
  • زمانی که مخاطب با محصول و عملکرد آن آشنا شد ، احتمال خرید به میزان قابل توجهی افزایش می یابد  و این یعنی ویدیومارکتینگ می تواند به سادگی افزایش فروش را به دنبال داشته باشد.
  • در ویدیو فرصت داریم تا با بهره گیری از اصوات و تصاویر جذاب، مخاطب را تشویق به بازپخش محتوا (Reshare) کنیم. این اتفاق کاهش هزینه های تبلیغاتی و در عین حال افزایش اثربخشی در تبلیغات را به دنبال دارد چرا که محتوای نشر یافته توسط یک شخص اعتماد دوستانش را راحتتر جلب می کند!
  • در هر ویدیو قسمتی را با عنوان CTA (Call To Action) یا دکمه “فراخوانی”  در نظر میگیریم، به این شکل که در طول نمایش ویدیو سعی بر ترغیب مخاطب به خرید محصول داریم و در انتها با قراردادن دکمه ای با لینک خاص امکان ورود مخاطب به وبسایت یا اپلیکیشن را فراهم میکنیم پس ویدیومارکتینگ علاوه بر افزایش فروش، می تواند افزایش ترافیک برای سایت را هم به دنبال داشته باشد.
  • می توان ادعا کرد که درصد قابل توجهی از متون درفضای وب بصورت کپی مورد استفاده قرار گرفته اند اما ویدیو بصورت اختصاصی برای یک برند تولید می شود و  بازنشر آن هم به معنای کپی کردن نیست! این نکته برای موتور های جستجو جذاب به نظر رسیده و باعث می شود تا ویدیوی شما سریعتر و راحتتر در لیست سرچ قرار بگیرد.

نکات گفته شده قسمتی از مزایای ویدیومارکتینگ می باشند، اگر کمی خلاقیت و مهارت داشته باشیم می توانیم با تولید یک ویدیوی جذاب، هم در برندینگ و هم در بازارسازی پیشرفت زیادی داشته باشیم. برای این کار کافی است تا از تیمی با تجربه و مهارت بالا کمک بگیریم…

نویسنده


Avatar